De 5 social media trends voor 2022
De start van een nieuw jaar brengt voor heel wat mensen een hoop veranderingen met zich mee. Ook in de marketingwereld verschijnen er elk jaar nieuwe trends die in de daaropvolgende maanden aan belang zullen winnen.
Wil jij weten hoe je die trends succesvol kan toepassen binnen jouw eigen zaak? Wij bundelden voor jou de vijf trends die social media dit jaar helemaal gaan veranderen!
1. Wees authentieker
Je klanten zijn je verkooppraatjes beu. De klassieke advertenties van vroeger werken al lang niet meer. Gedaan met beroemdheden die producten aanprijzen die ze zelf nooit zullen gebruiken. Die reclames gelooft ondertussen allang niemand meer. In 2022 gaan je klanten op zoek naar echte verhalen, en die vinden ze in een misschien wel erg onverwachte hoek: bij influencers.
Wil je een band opbouwen met je klant? Dan is het in 2022 belangrijk om zo authentiek mogelijk te zijn. Daarvoor ga je best aan de slag met user generated content. Dat is content die je gebruikers vrijwillig over jouw producten of diensten delen op hun eigen social media kanalen, zoals reviews of unboxings. Omdat het hier gaat om echte mensen die hun eerlijke mening over jouw zaak geven zullen je klanten hun mening sneller als echt geloven.
Of denk er eens over na om influencer aan te spreken. Deze mensen hebben een echte voorbeeldrol binnen hun eigen community en zullen dan ook een grote invloed op hun volgers uitoefenen. Wanneer een influencer jouw product of dienst promoot gaan je klanten sneller overtuigd zijn van de kwaliteit ervan. En influencers bieden nog andere voorbeelden. Zij zijn vaak actief op een nichemarkt, waardoor je hun invloed kan gebruiken om een heel specifieke doelgroep te bereiken.
2. Video blijft belangrijk (maar verandert)
De opmars van video lijkt ook in 2022 niet te stoppen. Meer nog, wij geloven zelfs dat video dit jaar de dominante vorm van content op social media zal worden. Dat hebben we te danken aan de steeds kortere aandachtspanne van de gemiddelde gebruiker en de groeiende populariteit van social media kanalen die hapklare porties content aanbieden, zoals Instagram en TikTok (maar later meer daarover.)
Hebben we jou ervan overtuigd om steeds meer in te spelen op video in je social media content? Dan geven we je graag nog een aantal tips. Je video’s zijn namelijk het meest effectief wanneer ze volledig voor social media geoptimaliseerd zijn. In 2022 betekent dat korte video’s (tussen de 30 seconden en 1 minuut), met een verticale format die binnen enkele seconden de aandacht van je doelgroep weten te grijpen en ook vast te houden.
Mag het nog korter? Video’s op TikTok duren gemiddeld maar 7 tot 10 seconden. Diezelfde trend zie je ook terugkomen de Instagram Reels of YouTube Shorts. Stuk voor stuk korte video’s die je in storyformaat te zien krijgt op de verschillende platformen.
Conclusie? In 2022 valt video bijna niet meer weg te denken van social media, maar het medium wordt korter dan het ooit geweest is. Geen gemakkelijke opdracht om al je content in hapklare video’s om te gieten, maar zeker de moeite waard om je in dit jaar op te focussen!
3. Hou het kort maar krachtig
De gemiddelde aandachtspanne van je online gebruikers wordt steeds korter. In 2022 kan je bijvoorbeeld rekenen op een aandachtspanne van slechts 8 seconden. Gebruikers spenderen minder tijd aan individuele berichten, waardoor korte, amuserende content de bovenhand neemt. Bovendien evolueert het algoritme van de social media kanalen zo dat videocontent een steeds groter bereik heeft dan foto’s of teksten.
Breng de twee samen en je krijgt ‘ephemeral content’: short content die tevoorschijn komt voor een korte periode en daarna meestal weer verdwijnt. Denk bijvoorbeeld aan stories en reels op Instagram of TikTok. Als bedrijf wil je waarschijnlijk zo veel mogelijk uitleg geven over je product of diensten, terwijl het net belangrijk wordt om je content zo veel mogelijk in te korten. Beperk je boodschap tot enkel de essentie om de aandacht van je online gebruikers vast te houden.
We geven je dan ook graag een aantal tips. Short video’s duren gemiddeld niet langer dan 2,5 minuten, en zijn vaak zelfs heel wat korter. Zorg dus voor korte, maar geoptimaliseerde videocontent om de juiste boodschap aan jouw doelgroep over te brengen. Wil je een langere boodschap in één keer overbrengen? Kies dan voor korte stories, waarbij je jouw boodschap in hapklare brokken verdeelt. Zo moet je niet je hele verhaal in één korte video proppen, maar krijg je de kans om de belangrijkste punten individueel in detail te behandelen.
4. TikTok is here to stay
En dan zijn we uiteindelijk aangekomen bij dat hippe, nieuwe platform dat in 2022 (en eigenlijk in 2021 ook al) alle aandacht opeist: TikTok. TikTok is de booming app voor korte video en ephemeral content. Heb jij nog geen TikTok-account voor jouw zaak? Maak er in 2022 dan je goede voornemen van om je eerste stappen te zetten op dit trending kanaal!
Wanneer we TikTok in detail bestuderen zal je waarschijnlijk onmiddellijk begrijpen waarom het zo snel een centrale positie heeft weten te scoren in de wereld van de social media. TikTok is vooral populair bij de jongere generaties, omdat het inspeelt op wat op dat moment trending is. En die term ‘jong’ mag je vrij ruim opvatten. Ook steeds meer twintigers en dertigers vinden hun weg naar TikTok. Dat betekent dat TikTok stilaan ook voor een ouder doelpubliek interessant kan zijn.
Het is het ideale platform om nieuwe klanten aan je zaak te binden door het sterke persoonlijke aanbevelingssysteem. Met andere woorden: de gebruikers zien enkel datgene waar ze zelf voor kiezen en dus zeker geïnteresseerd in zijn. Supergemakkelijk dus om de juiste doelgroep aan te spreken voor jouw dienst of producten. Loyale volgers en klanten zijn tegenwoordig dan ook veel belangrijker dan een groot aantal volgers.
Nog niet overtuigd? Kijk dan maar eens naar de invloed die TikTok heeft op andere social media kanalen. Denk bijvoorbeeld maar aan de reels op Instagram of shorts op YouTube. Als TikTok zo’n grote invloed heeft op de wereld van social media, dan kan het ook alleen maar voordelen hebben voor jouw bedrijf!
5. Social selling
Herinner je je de eerste trend nog? Je klanten zijn je verkoopspraatjes op social media meer dan beu. Maar dat betekent echter niet dat je social media helemaal niet kan inzetten om je product of dienst te verkopen. Je moet het gewoon slim aanpakken. Gelukkig bestaan er in 2022 heel wat handige hulpmiddelen die verkopen op social media dit jaar nog gemakkelijker zullen maken.
Social media zijn tegenwoordig eigenlijk bijna online winkels geworden. Van marketing tot aankoop en klantendienst, social media worden steeds meer ingericht op de verkoop van producten of diensten. Vooral de invloed van Covid-19 heeft daar in de laatste twee jaar aan bijgedragen, nu steeds meer gebruikers online beginnen kopen.
Ken je bijvoorbeeld de term ‘shoppable posts’ al? Dat zijn social media posts over een specifiek product waarmee je datzelfde product ook meteen kan kopen. Je klikt eenvoudigweg op de foto van je gewenste product en je krijgt meteen alle info over het product, aangevuld met speciale aanbiedingen en exclusieve deals. Daarmee verhoog je de customer experience doordat je het product in één klik kan kopen, zonder het op een externe website te moeten zoeken.
En wanneer je klanten een aankoop doen via je social media kanalen is dit ook het eerste platform waarop zij contact zoeken bij klantenvragen. Online doelgroepen hebben behoefte aan snelle en effectieve service, en gebruiken social media om te communiceren met jouw bedrijf. En tegenwoordig is dat makkelijker dan ooit met de chatfuncties op social media, waarmee je heel eenvoudig het antwoord kan geven op de meest gestelde vragen. Hebben je klanten daaraan nog niet voldoende? Dan kan je ze altijd in een persoonlijk gesprek verder helpen. Richt je social media in 2022 dan ook in als klantenservice platform om te voldoen aan klantbehoeften. Want als je de vragen van je klanten op je sociale media negeert kan dat wel eens schadelijke gevolgen hebben voor jouw zaak!