De 5 content marketing trends van 2021

2020 loopt bijna ten einde. Hoog tijd dus om de nieuwste content marketing trends voor 2021 aan je voor te stellen. In dit artikel vind je de 5 trends die een grote impact zullen hebben op content marketing in 2021!

1. Storytelling

Storytelling vormt niet echt een nieuwe trend, maar is al enkele jaren een vaste waarde binnen contentmarketing. Ook in 2021 blijft het als merk belangrijk om je eigen verhaal te vertellen. Een authentiek verhaal zorgt immers voor meer vertrouwen bij je klanten en biedt verschillende andere voordelen.

Probeer je bijvoorbeeld ingewikkelde feiten en cijfers uit te leggen? Doe dat dan aan de hand van een verhaal. De juiste context helpt ons om makkelijker informatie te verwerken. Onderzoek toont zelfs aan dat we tot 70 procent van onze informatie halen uit verhalen.

Een goed verhaal helpt je bedrijf ook om op te vallen op de arbeidsmarkt. En dat is soms broodnodig in een wereld waar je elke seconde gebombardeerd wordt met nieuwe boodschappen. Een goed opgebouwd verhaal geeft een gevoel van authenticiteit en kan helpen om je doelgroep te inspireren, informeren en overtuigen.

Door verhalen te vertellen bouw je een sterkere band tussen je klant en je merk. De band die je met je verhaal creëert is veel sterker dan wanneer je bijvoorbeeld enkel probeert te verkopen. Je gelooft het misschien niet, maar we maken zelden bewuste keuzes. Onze emoties spelen daarin bijna altijd een rol. Dankzij een sterke emotionele band met je klanten overtuig je ze een heel stuk makkelijker. En je klanten hebben sneller de neiging om verhalen te delen waarmee ze een bepaalde connectie hebben.

2. Video

Video is de tweede belangrijkste contentmarketing trend voor 2021. YouTube is immers het op een na grootste wereldwijde netwerk na Google, en TikTok is het snelst groeiend social media platform van dit moment. Ook op Instagram worden Instagram TV en Reels ondertussen veelvuldig gebruikt.

Verschillende onderzoeken duiden zelfs aan dat tot 70 procent van de potentiële kopers eerst een video bekijkt vooraleer ze overgaan tot een aankoop. En dat is ook erg logisch, want een video geeft je snel een bondige samenvatting van het product waar je naar op zoek bent.

In het digitale tijdperk moet alles ook steeds sneller gaan. Je klanten hebben geen tijd om te filteren tussen de honderden boodschappen die ze elke dag moeten verwerken. Een opvallende boodschap krijgt meer aandacht en blijft veel beter hangen. Video vormt daarvoor het ideale medium. Met video’s kan je heel snel veel informatie delen, het is veel aantrekkelijker dan simpele tekst en het kan toegepast worden voor real-time interactie. Het maakt het ook makkelijker om een verhaal te vertellen en de menselijke kant van je bedrijf te laten zien. En als je dat goed doet, dan heb je zelfs de kans dat je video viraal gaat.

Een goede video hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn. In tegenstelling tot vroeger moet je niet langer een groot deel van je marketingbudget aan video wijden. Tegenwoordig is het maken van video’s veel gemakkelijker en goedkoper. Camera’s worden steeds kleiner en budgetvriendelijker, en er bestaan steeds meer platformen om onze video’s op te delen. Met de moderne smartphones zijn camera’s zelfs bijna overbodig geworden. Je kan nu heel snel en gemakkelijk een video maken, uploaden en delen, gewoon vanuit je broekzak.

3. Podcasts

Niet alleen video blijft een populaire contentmarketing trend in 2021, ook zijn gesproken tegenhanger podcasts worden steeds populairder. Onderzoek toont aan dat steeds meer mensen naar podcasts luisteren. Ook bekende streamingservices, zoals Apple Music en Spotify, geven aan dat podcasts steeds vaker op hun homepage verschijnen. Je kan een podcast op elk moment beluisteren, waar en wanneer je wil, en wat je ook aan het doen bent. Veel mensen luisteren bijvoorbeeld podcasts tijdens het sporten, tijdens het koken, tijdens het schoonmaken of wanneer ze onderweg zijn met het openbaar vervoer.

Dat doen ze meestal als entertainment, maar steeds meer mensen luisteren ook naar podcasts om iets bij te leren over een bedrijf of product. Dat geeft je als bedrijf de mogelijkheid om je expertise te tonen door bijvoorbeeld te spreken over nieuwe trends, interviews af te nemen met bekende namen uit de sector of vragen van je klanten te beantwoorden. Het geeft ook een stem aan je bedrijf, en kan helpen een sterkere band met je klanten op te bouwen.

Net zoals bij video hoeven podcasts niet duur te zijn. Je kan tegenwoordig heel eenvoudig audio opnemen en monteren. Net als bij camera’s worden ook microfoons steeds goedkoper en kan je met de meeste smartphones zelfs degelijk geluid opnemen. Om je podcasts te verspreiden bestaan er ook heel wat platformen die vaak zelfs volledig gratis zijn. En maak je geen zorgen. Je hoeft geen geluidsdichte studio te hebben om je podcast op te nemen of een audiocrack te zijn. Het draait vooral om wat je te vertellen hebt. Zorg voor goede content en een goed verhaal en je klanten zullen blijven luisteren.

4. User Generated Content

User generated content is, zoals de naam al zegt, content die gemaakt wordt door jouw gebruikers. Dat biedt een hoop voordelen. Net als storytelling is het geen nieuwe contentmarketing trend, maar wint het ook in 2021 steeds meer aan belang.

User generated content kan je natuurlijk niet zelf maken. Maar geen nood, bijna al je klanten maken op de een of andere manier wel content. Vooral de jongere generaties posten constant foto’s, filmpjes of andere updates op hun sociale media. En als die content over jouw merk gaat kan je die natuurlijk gebruiken om je bedrijf in de kijker te zetten. Denk bijvoorbeeld maar aan een gebruiker die een review schrijft over jouw product of een ervaring deelt.

Maakt je doelgroep toch niet het soort content dat je wil? Geen nood, dan moet je ze gewoon een reden geven om content te maken rond jouw merk. Die reden noemen we soms ook wel een ‘incentive’. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijd waarbij gebruikers hun mooiste foto met jouw product moeten delen, of een bepaalde hashtag kunnen toevoegen telkens wanneer jouw merk in beeld komt. Hoe meer foto’s er gedeeld worden, hoe meer content jij hebt om uit te kiezen.

User generated content biedt verschillende voordelen. Eerst en vooral neemt het een hoop werk van je schouders. Het is ook een pak goedkoper, aangezien je niet al je content zelf moet maken. Content van gebruikers voelt daarnaast ook echter aan en kan helpen om een sterkere band op te bouwen met je klanten. User generated content vormt tenslotte ook de beste manier om je klanten te bedanken voor hun vertrouwen in je bedrijf. Want zeg nu zelf, wie wil er nu niet verschijnen op de social media van zijn favoriete bedrijf.

5. Gepersonaliseerde content en interactie

De contentmarketing trend die vooral belangrijk zal zijn in 2021 is het produceren van persoonlijke en interactieve content. Dat klinkt misschien als een hoop werk, maar je klanten zullen je er zeker dankbaar voor zijn. Persoonlijke content geeft je bedrijf een stem en verbetert de relatie met je klanten. Het zorgt er ook voor dat je klanten zichzelf zien als een individu, en niet als een nummer.

Stem je content zoveel mogelijk op je doelgroep af. Wat interesseert je klant en met wat voor content spreek je hem best aan? Onderzoek toont aan dat tot 78 procent van de potentiële klanten sneller tot een aankoop zal overgaan wanneer de content die zij te zien krijgen voor hen persoonlijk relevant is. Omgekeerd wordt de kans op een aankoop 83 procent kleiner wanneer je content niet afgestemd is op de wensen van je klant.

Naast gepersonaliseerde content levert ook interactieve content, zoals een game of quiz, een virtueel bezoek aan je bedrijf, of advies op maat via een chatbot, verschillende voordelen op. Het helpt je bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie, leidt tot meer engagement op je website en verstrekt de geloofwaardigheid van en het vertrouwen van je klant in je bedrijf.

Daarnaast zijn er nog verschillende andere, kleinere voordelen, zoals de kans om meer over je klant te leren of je klant iets bij te brengen of de gebruikerservaring van je website te verbeteren waardoor klanten blijven terugkeren.

Ga in 2021 dus op zoek naar de beste manieren om actief in te spelen op de wensen van je klant en steeds zo interactief mogelijk te communiceren.

Ga je in 2021 met deze vijf contentmarketing trends aan de slag? Dan maak je een grote kans om in het nieuwe jaar boven je concurrenten uit te steken. Wij wensen je alvast een gelukkig nieuwjaar en een creatief, inspirerend en vooral communicatief 2021!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *