Het AIDA-model: het geheim achter pittige content
Creatieve content schud je niet altijd zomaar uit je mouw. Een goede marketingstrategie is een essentieel onderdeel om een succes van je zaak te maken. Het bekende AIDA-model kan een hulp bieden bij het opmaken van pittige content. Benieuwd wat het model inhoudt en hoe je het kan toepassen binnen content marketing? Lees dan snel verder!
Het AIDA-model
Het AIDA-model, ook wel AIDA-formule genoemd, is een klassiek marketingmodel dat de stappen in het beslissingsproces van de consument weergeeft. Het model werkt als een trechter waarbij consumenten de vier stappen doorlopen die uiteindelijk kunnen leiden tot een actie. Maar je kan het model ook gebruiken om effectieve promotie- en marketingteksten op te stellen zoals nieuwsbrieven en social media posts. De letters in het AIDA-model staan voor:
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
Attention
Het doel van de eerste stap van het AIDA-model, attention, is om de aandacht te trekken van je doelgroep. Binnen een brede markt moet je op zoek gaan naar consumenten die geïnteresseerd zijn in je dienst of product. Een heel belangrijke stap want je moet zoveel mogelijk mensen overtuigen om je dienst of product te gaan gebruiken. Hoe trek je hun aandacht? Dat hangt af van je boodschap en je doelgroep.
Onderzoek toont aan dat je gemiddeld drie seconden de tijd hebt om de aandacht van een websitebezoeker te grijpen. Binnen deze tijdspanne besluit een bezoeker of hij/ zij op je website blijft of verder zoekt. Zorg er dus voor dat je opvalt en je product/ dienst het probleem van je doelgroep oplost. Maak gebruik van aantrekkelijke visuals, een herkenbaar lettertype en interessante content. Deze content kan je op je social media kanalen en website plaatsen. Social media kanalen zijn de meest laagdrempelige manier om je boodschap over te brengen aan potentiële klanten. Let op: zorg ervoor dat de belangrijke informatie zich boven de vouw bevindt op je website, lezers willen namelijk niet te ver moeten scrollen om de essentie te achterhalen.
Maar je kan de aandacht van je doelgroep ook nog op andere mogelijkheden opeisen. Via landingspagina’s kan je de aandacht trekken door gebruik te maken van een headline. Op onze homepage gebruiken we namelijk de slagzin ‘Content marketing met pit’. 80% van je websitebezoekers leest je headline, slechts 20% scrolt door en leest de rest van de pagina. Ook in nieuwsbrieven kan je het AIDA-model toepassen. Je kan de aandacht van de lezer grijpen door een pittig onderwerp te verzinnen en ervoor te zorgen dat hij/zij de mail opent. Hierna kan de lezer de inhoud doornemen.
Als je eenmaal de aandacht van de lezer hebt gegrepen dan kan verder werken aan het tweede onderdeel van het AIDA-model.
Interest
De I uit het AIDA-model staat voor interest. Eens we de aandacht van onze doelgroep te pakken hebben, moeten we die ook natuurlijk vasthouden. Het is tijd om interesse op te wekken van de lezer. Dit onderdeel kan je ook zien als de introductie van je dienst of product. Je geeft nog niet alles prijs maar gaat de mensen warm maken om meer te weten te komen.
Zorg ervoor dat je een tekst schrijft waarin de lezer zichzelf of een probleem dat hij/zij ervaart herkent. Dit kan door bepaalde vragen te stellen in plaats van te vertellen. Loop jij ook tegen probleem X aan? Ben jij ook klaar met X? Met behulp van deze vragen maak je je doelgroep nieuwsgierig en willen ze een connectie met je maken.
Desire
In de derde stap van het AIDA-model werken we aan het verlangen, desire, van de lezer. Dit is de sleutel om je potentiële klanten te overtuigen van je dienst of product. Je wilt namelijk de consument gaan overtuigen een aankoop te overwegen. Dit kan je doen door de juiste informatie aan te reiken op het juiste moment. Schrijf over de unieke eigenschappen en de voordelen van je dienst of product. Leg hierbij de focus op concrete argumenten die de potentiële klant over de streep kan halen.
Daarnaast moet je een gevoel creëren bij je doelgroep dat ze echt iets aan jouw aanbod hebben, en geen vergelijkbare of betere oplossingen zullen vinden. Ook testimonials, positieve gebruikerservaringen van klanten, kunnen anderen overtuigen dat je dienst of product doet wat het belooft.
Action
De tweede A uit het AIDA-model staat voor action. Nu er bewustzijn, interesse en verlangen aanwezig is bij je potentiële klant is het tijd om hem/ haar over te laten gaan tot actie. Aangezien de consument alle voorgaande stappen heeft doorgelopen en niet is afgehaakt, kan je ervan uitgaan dat hij/zij zich in je dienst of product verdiept heeft en de voordelen heeft doorgenomen. Toch kan de potentiële klant nog afhaken door triggers van buitenaf zoals meningen van anderen.
Deze triggers moet je als ondernemer zien om te leiden tot een actie, dit zijn beheersbare factoren zoals uitstraling en beleving. Om de consument over te halen is het belangrijk om een duidelijke omschrijving, aantrekkelijke visuals en een vlotte check-out te voorzien. Op een landingspagina kan je ook best een call-to-action (CTA) plaatsen. Voorbeelden hiervan zijn: bestel nu, surf naar of download. Ook bij offline verkoop moet je ervoor zorgen dat een klant zijn/haar aankoop zo soepel mogelijk verloopt.
Het aida-model in content marketing
Je kan het AIDA-model ook gebruiken om pittige content te creëren. Het enige dat je hiervoor moet doen is de vier stappen doorlopen. Door relevante content te maken en te verspreiden trek je de aandacht van de consument, wek je interesse op en wakker je een verlangen aan om uiteindelijk over te gaan tot actie. Content marketing gaat hand in hand met het model.
Kan je nog wat extra hulp gebruiken om je social media kanalen bij te kruiden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!